2019. február 22., péntek

M103 morzsák

Február 20.-án viszonylag jó égi körülmények között mentem ki észlelni. A Kassziopeiában terveztem kicsit körülnézni. Kicsit az E betűhöz tudnám hasonlítani ilyenkor az alakját, függetlenül attól, hogy W formájában vonult be a köztudatba.
Hamar ráálltam a keresőtávcsővel a Delta Cas-ra, de mivel nem találtam különösebben érdekesnek, legalábbis rajzolhatóság szempontjából, gondoltam megpróbálkozok a közeli M103-al. Nagyon szépnek mutatkozott, bár az én kis távcsövemben a halmaz tagjaiból csak morzsák, pár darab volt látható. Ilyen budapesti fényszennyezés mellett még ennek is örültem. Megpróbáltam lerajzolgatni az egyes tagokat.

A három legfényesebb komponense számomra egyforma fényességűnek tűnt,  de csak talán azért mert 0,5 vagy 1 mg különbséget nem érzékelek a tapasztalatlan szememmel /még/. Színeket persze nem láttam, de ha összevetjük az objektumról a National Youth Space Center, hasonló szögben készült fotójával, egy-két érdekesség kiderül.

https://apod.nasa.gov/apod/image/0102/m103_kpno_big.jpg
A középső tag narancsos, a rajzomon éppen körülötte, azzal mintegy háromszöget képezve észleltem két halványabb csillagot. Vajon miért? A színkülönbségek viszont rámutatnak, hogy akár nagyobb fényességkülönbség is fennállhat a három középső objektum között.
Ezután még megnéztem az Epszilont, a Segint, és mivel kezdtem szétfagyni, úgy döntöttem csomagolok.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése