2019. szeptember 15., vasárnap

Alcor és Mizar a Nagy Medvében

Nem túl jó viszonyok mellett mentem ki észlelni, bár a fényesebb csillagok mind láthatók voltak. Különösen a pára volt leginkább a fő ellenségem, a műszerem is nehezen hűlt ki. Eredetileg az Androméda-galaxist terveztem alaposan megvizsgálni, /amire azt mondják, szabadszemes objektum/ de sehogy se sikerült megtalálnom. Pár nappal ezelőtt binokulárral pillanatok alatt megvolt, de most fél óra keresés után se jött, dacára annak, hogy igen terjedelmes spirálgalaxisról van szó. Csak félve hivatkozom arra, hogy telehold után egy nappal vagyunk, és talán a 97 %-os Hold erős fénye nyomja el teljesen. Akkor is érthetetlen.
Végül a Nagy Medvével vigasztalódtam, ami ebben az időszakban igen alacsonyan van, és a talpán áll. Többször láttam már a dzétáját, a Mizart, de még sosem dokumentáltam.
A rajzon a legalsó, és legfényesebb a Mizar, ami önmagában is kettőscsillag, de sajnos egyáltalán nem tudtam felbontani. 2,2 magnitúdós, és igen messze, 82,8 fényév távolságra van. A legfelső Alcorral /80 UMa/ alkotnak, egy tág, optikai kettőst. Fényességkülönbségüket sokkal kevesebbre saccoltam volna, pedig 2 mg a közük lévő differencia. /Az Alcor 4 magnitúdós./ 81,7 fényévre található, és 2009 óta tudjuk, hogy szintén kettőscsillag.
Nagyon szegényes a látómező, egyszerűen egyetlen halvány csillagot sem láttam a kettős körül, illetve csak tizedmásodpercekre villant be egy-egy, ami ahhoz túl rövid ideig tartott, hogy biztonságban elhelyezhető lett volna a rajzon. Mindössze kettejük között, de az Alcorhoz közelebb volt látható egy kicsit fényesebb csillag, ami 50x-es nagyításon még erősebb lett, így el tudtam helyezni. A Stellarium 7,5 magnitúdóban határozza meg, talán a Sidius Ludovicianum névre hallgat.
http://alag3.mfa.kfki.hu/astro/ursa_major/32_arc_minutes_01b.gif
http://alag3.mfa.kfki.hu/astro/ursa_major/32_arc_minutes_01b.gif
A jobb oldali képről leolvasható, hogy a Mizar A-B komponensek mindössze 14,4 másodpercnyire vannak egymástól, ez jelentett számomra túl nagy kihívást. A látómező ebben az esetben fél fokosnak van véve. A kép forrása, ahol további érdekességek is megtudhatók az Alcor-Mizar párosról: http://alag3.mfa.kfki.hu/astro/ursa_major/
11 után erősen vizesek lettek az okulárok, így nem láttam értelmét további megfigyeléseket végezni, összepakoltam.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése